Waarom LinkedIn belangrijk is voor ondernemers - Oktav Live Boekhouden Beter Ondernemen social media

Waarom LinkedIn belangrijk is voor ondernemers

| | Beter ondernemen

LinkedIn wordt gezien als het meest professionele Social Media kanaal. Dat je er als ondernemer op aanwezig moet zijn lijkt dus logisch, maar wat brengt het op en hoe pak je het aan?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is LinkedIn niet enkel een kanaal om je cv up-to-date te houden en te solliciteren of mensen aan te werven. Je kan er je merk tonen en versterken, je personal brand verzorgen, interessante updates en artikels lezen én delen en je netwerk verbreden.

LinkedIn pagina’s

Op je bedrijfspagina kan je meer vertellen over je onderneming op een professionele manier. Laat deze bedrijfspagina groeien door op een persoonlijke manier je eigen pagina in te zetten. Laat met je eigen profiel ook zien wie de persoon achter het bedrijf is.

Zorg ervoor dat beide pagina’s goed ingevuld zijn met de juiste keywords voor SEO redenen. Op die manier zullen potentiële klanten je sneller vinden en zorg je voor een mooie digitale aanwezigheid. Je hoeft geen grote onderneming te zijn om een goede ‘digital footprint’ te hebben.

Content lezen en delen

LinkedIn staat vol artikels, filmpjes, insights die interessant kunnen zijn voor jou als ondernemer. Like en reageer op deze updates en ga de conversatie aan met anderen. Dat werkt natuurlijk ook in de omgekeerde richting. Deel zelf eens een (eigen) artikel, opinie of foto. Door zelf content te delen, zien mensen je vaker verschijnen, stijgt je bekendheid en word je gezien als een expert in je vak.

Netwerken

Op LinkedIn deel je je virtuele visitekaartje (je LinkedIn profiel) uit aan mensen die je kent, maar ook aan mensen die mogelijk interessant kunnen zijn voor een samenwerking, als klant, als medewerker enz. Door de zoekfunctie goed te gebruiken, kan je connecteren met veel verschillende profielen die jij interessant vindt. Jouw groeiende netwerk draagt ook weer bij tot meer visibiliteit en bekendheid.

Social Selling Index

Wil je kunnen bekijken wat je inspanningen opleveren? Voor je bedrijfspagina kan dit via de statistieken van de pagina zelf. Voor je eigen LinkedIn profiel bestaat de Social Selling Index (linkedin.com/sales/ssi), een index met 4 componenten die samen een cijfer op 100 geven. Wil je meer weten over de Social Selling Index, bekijk dan even dit filmpje.

Klaar om aan de slag te gaan? Veel succes met het vergroten van je netwerk en bekendheid. Interesse in andere Social Media kanalen? Lees dan ons artikel ‘Waarom moet ik als KMO aanwezig zijn op Social Media?’.

Wens je meer informatie?

Eline Van Doninck – Expert Digital Marketing – eline.vandoninck@moorestephens.be