Waarom moet ik als KMO aanwezig zijn op Social Media

Waarom moet ik als KMO aanwezig zijn op Social Media?

| | Beter ondernemen

Dat niet aanwezig zijn op Social Media vandaag geen optie meer is, staat als een paal boven water. Maar Social Media mag natuurlijk geen doel op zich zijn. Ik hoor je denken “Waarom? Ik krijg vandaag toch nog voldoende business binnen via offline kanalen…".

Waarom moet je er dan mee bezig zijn? Aan de ene kant om dichter bij je klant te staan: je zo te verdiepen in zijn wereld en er met sterke communicatie op in te spelen via verschillende kanalen. Aan de andere kant moet je je ervan bewust worden dat morgen toekomstige, jonge klanten zich meer en meer online bevinden. Reden te meer dus om op Social Media in te zetten!

Wist je dat jouw potentiële klant een bepaalde (digitale) weg aflegt voordat hij zijn keuze maakt? Jij moet er als KMO voor zorgen dat je je in deze ‘Customer Journey’ bevindt. Ben je op de juiste kanalen, op het juiste moment en met de juiste boodschap digitaal aanwezig? Enkel dan neemt je potentiële klant je mee in zijn keuze- en beslissingsproces. Social Media spelen hier een grote rol in.

Iemand die een vraag of probleem heeft zal dit eerst online opzoeken. Ze ‘googelen’ dus ook jou als ondernemer en jouw bedrijf. Een sterke online aanwezigheid is dus belangrijk zodat mensen met hun vragen bij jou terecht komen en jij hen door middel van de juiste content (blogs, video’s, tips enz.) je expertise kan geven. Kijk even naar jezelf en je eigen ‘journey’ als je op zoek bent naar meer informatie of prijzen wil vergelijken voor je volgende aankoop. Stap jij direct een winkel binnen of zoek je eerst online?

Enkel aanwezig zijn op Social Media is echter niet voldoende. Social Media draait om conversatie. Luister én praat online met je klanten, zowel vanuit je bedrijfsnaam als vanuit je eigen naam. Deze twee versterken elkaar. In de huidige digitale wereld kan ook een kleinere speler opboksen tegen de grotere. Het hoeft niet veel tijd en geld te kosten als je de juiste mindset hebt.

Stel jezelf een aantal vragen zoals "Staat mijn onderneming hoog in de Google zoekresultaten?", "Heb ik een uitgebreid netwerk op LinkedIn en Twitter?", "Bereik ik veel mensen met de Social Media posts die ik nu plaats?". Nee? Dan is het wellicht tijd om een Social Media strategie op te zetten. Pas dan zal je merken dat de tijd die je erin steekt meer dan loont en dat het je ook nieuwe business opbrengt.

Wens je meer informatie?

Eline Van Doninck – Expert Digital Marketing – eline.vandoninck@moorestephens.be