Investeren in gelukkige medewerkers - Oktav Live Boekhouden

Investeren in gelukkige medewerkers

| | Gelukkige medewerkers

Elke onderneming wil gelukkige medewerkers, toch? Zeker in een tijdperk waarin er veel gesproken wordt over burn-out en depressie. Waarom is geluk op de werkvloer zo belangrijk? Dit heeft niet enkel effect op de winst, verkoop, innovatie en productiviteit van je onderneming.

Tevreden werknemers zijn minder vaak ziek, minder geneigd om het bedrijf te verlaten en hebben betere en duurzame contacten met je klanten. Ze leveren hogere kwaliteit, zijn loyaler en creatiever. Bovendien staan ze positiever tegenover verandering en digitalisering. Gelukkige medewerkers worden ambassadeurs van je onderneming, wat goed is voor je imago en je aantrekkelijker maakt voor potentiële werknemers.

Stel jezelf onderstaande vragen met betrekking tot jobinhoud, werkomgeving en leiderschap en streef naar een gelukkig team.

Is de jobinhoud interessant genoeg?

  • Bied voldoende uitdaging zodat je medewerkers zichzelf kunnen ontwikkelen en hun talenten kunnen ontplooien. Denk daarbij aan mogelijkheden voor carrièregroei en opleiding.
  • Geef hen een motivatie, iets om naar uit te kijken. Bepaal bijvoorbeeld een target en beloon hen als dit target gehaald is.
  • Geef hen de vrijheid om te experimenteren en hun creativiteit te benutten. Dit kan met vallen en opstaan gaan maar zal bijdragen tot een constructieve en positieve wisselwerking tussen jou en je werknemer.

Is de werkomgeving aangenaam?

  • Zorg voor een goede infrastructuur: ideale temperatuur, goed materiaa,l geen technische problemen of storende geluiden enz.
  • Biedt hen een moment van plezier aan in de pauze. Hang bijvoorbeeld een dartbord op of plaats een pingpongtafel.
  • Organiseer voldoende teamevents en voorzie regelmatig sportfaciliteiten en gezonde voeding.

Is er goed leiderschap?

  • Luister en praat met je mensen. Probeer hen te begrijpen zodat je eventuele problemen kan achterhalen en hun geluk kan optimaliseren.
  • Wees transparant en behandel elke medewerker gelijkwaardig.
  • Zorg voor de ideale werkdruk. Leg je de druk te hoog, dan zullen je medewerkers sneller vatbaar zijn voor langdurige ziekte. Leg je de druk te laag, dan hebben ze te weinig uitdaging.